Je had gehoopt dat het overging na twaalf weken, maar het blijft. Het misselijke gevoel dat maakt dat je gek gaat eten. Inmiddels ben ik zes maanden zwanger en het liefste eet ik nog steeds een combinatie van suiker, zout, wit meel en dierlijke vetten. Erg ongezond, dikmakend en de baby heeft deze loze calorieën niet nodig. Het nare is, juist als ik toegeef aan die ongezonde behoefte voel ik me een stuk beter. Dat holle, misselijke gevoel dat ik de hele dag heb, verdwijnt namelijk als sneeuw voor de zon wanneer ik begin te snacken en snaaien. Ik weet dat ik helaas niet de enige ben die zich alleen goed voelt op een tank vol kleine porties junkfood. Als ik zou eten volgens de richtlijnen van het voedingscentrum, zou ik me de hele dag beroerd voelen. Doe ik het niet, voel ik me schuldig en om toe te geven, ook niet echt schoon vanbinnen. Herkenbaar? Voor sommigen van jullie wellicht wel. Tijd om na te denken over dingen die werken. Welke kleine dingen kan ik aanpassen waardoor mijn snacktijd mijn baby voorziet van voedingsstoffen en tegelijk mij helpt me beter te voelen? Ik deel ze graag..

Even checken waarom je aan het eten bent.

Eten is inmiddels een automatisme geworden omdat het zo goed helpt me op korte termijn beter te voelen. Ik ben in de afgelopen maanden gewend geraakt aan de hele dag door kleine snacks nemen omdat een grotere maaltijd me misselijk maakt en tegenstaat. Ik heb gemerkt dat het ontbreken van vaste eetmomenten een valkuil is waar ik me van bewust wil blijven. Voor ik het weet sta ik bij de voorraadkast te snaaien omdat ik er net achter ben gekomen dat ik een dubbele afspraak in m’n agenda heb overmorgen of omdat het in huis een enorme bende is en ik me overweldigd voel. Inmiddels bouw ik de checkvraag in: Waarom wil ik nu eten? Soms kan ik beter gewoon gaan opruimen.

Werken met porties

Als een grote maaltijd je tegenstaat, ga je tussendoor waarschijnlijk aan het eten. In mijn geval zijn dat ook niet de gezondste dingen. Ik kan het moeilijk laten, ik kan het wel beperken. Stom maar het werkt. Ik heb de zakken chips vervangen voor kleine zakjes chips. En een enorme voorraadpot met zure snoepjes voor uitdeelzakjes. Op die manier kan ik controleren hoe veel ik eet en stop ik na een zakje, wat qua hoeveelheid best mee valt en meestal voldoende is om de misselijkheid weg te nemen.

De super trailmix

Trek in zout en zoet kan in een splitsecond toeslaan en het makkelijkste is dan om iets te pakken dat voorhanden is. Voor de echt moeilijke momenten zijn dat voor mij zakjes naturelchips, maar als dat niet per se nodig is neem ik liever wat anders. Ik heb daarvoor zelf een notenmix gemaakt die me voorzien in alles waar ik trek in heb en meer. Het fijne van een notenmix is dat ik er precies alles in gooi wat ik lekker vind en dat zijn de meest vreemde dingen door elkaar. Tegelijkertijd eet ik ook de noten, en die zijn echt wel gezond en vullend. Noten kun je gebrand en ongebrand kopen en met of zonder zout. Alle noten, behalve pistachenoten, koop ik zonder zout en ook ongebrand. Gebrande noten zijn in de frituurpan geweest. Lekker, maar minder gezond. Om noten knapperig te laten worden door hun eigen vetten te verhitten kun je ongebrande noten roosteren in de oven als je dat lekker vindt. Dat is niet moeilijk, maar wel voor elke soort verschillend. Op internet kun je vinden hoe lang iedere soort in de oven moet.
Mijn super trailmix maak ik met ongeveer driekwart dingen die ik gezond en opbouwend vind en een kwart zooi waar ik trek in heb. Werkt uitstekend!

Hier heb je mijn recept voor een grote pot. Stem de hoeveelheid die je per ingrediënt neemt af op het bovenstaande principe (en ook hier geldt, ik probeer vaste porties te maken die ik alvast in bakjes stop).

• Gepelde Pistachenoten (voor een zoute touch, ik heb de hele dag door trek in zout en een bloeddruk die aan de lage kant is, als dat voor jou niet geldt kun je deze beter skippen)
• (geroosterde) Hazelnoten
• (geroosterde) Amandelen
• (geroosterde) Cashewnoten
• Stukjes gedroogde abrikoos
• Gedroogde cranberries
• Van die rode gedroogde superfoodbessen
• Mini marshmallows
• Yoghurtrozijnen
• Stukjes gedroogde banaan
• M&M’s
• Stukjes pure chocola

Dit is nog maar het begin van wat er mogelijk is natuurlijk. Het leuke van een zelfgemaakte notenmix is dat je er precies in kunt doen wat jou een blije mama maakt. Veel plezier!